handgeschilderde replica's (kopieën) van beroemde schilderijen
handgeschilderde replica's (kopieën) van beroemde schilderijen
handgeschilderde replica's (kopieën) van beroemde schilderijen
handgeschilderde replica's (kopieën) van beroemde schilderijen
handgeschilderde replica's (kopieën) van beroemde schilderijen 1. Home handgeschilderde replica's (kopieën) van beroemde schilderijen

2. Product & Prijs

3. Extra info

4. Vergelijk

5.Wetenswaardig

6. Klantenservice

handgeschilderde replica's (kopieën) van beroemde schilderijen
handgeschilderde replica's (kopieën) van beroemde schilderijen
handgeschilderde replica's (kopieën) van beroemde schilderijen handgeschilderde replica's (kopieën) van beroemde schilderijen
handgeschilderde replica's (kopieën) van beroemde schilderijen
copyscape88x31
handgeschilderde replica's (kopieën) van beroemde schilderijen
handgeschilderde replica's (kopieën) van beroemde schilderijen
handgeschilderde replica's (kopieën) van beroemde schilderijen

Materialen en technieken: over olieverf, penselen, canvas, drogen, vernissen,

Olieverf
Olieverf is een verfsoort die veel in de schilderkunst wordt gebruikt. Het is een zeer veelzijdige verfsoort, waarmee zowel dekkend als transparant gewerkt kan worden. De verf kan in dunne gladde lagen worden aangebracht, maar er kunnen ook sterke effecten bereikt worden als de verf met volume wordt aangebracht, zodat de verfstreken zichtbaar blijven.

Olieverf is een mengsel van pigment in de vorm van een zeer fijn poeder en een plantaardige olie, meestal lijnolie. Lijnolie wordt gewonnen door het uitpersen van lijnzaad, de zaden van vlas. De vlasplant wordt ook gebruikt in de schilderkunst voor het linnen van het schildersdoek.

Naast de genoemde lijnolie wordt ook wel papaverolie, maïsolie, saffloerolie, zonnebloemolie of walnootolie gebruikt. Lijnolie krijgt bij het drogen een enigszins gele kleur. Voor wit of andere heel lichte kleuren zijn daarom andere oliesoorten, die minder vergelen bij het drogen, beter geschikt. Overigens vergeelt een schilderij in het licht minder dan in het donker, en kan een vergeeld schilderij door het in het daglicht te hangen langzamerhand weer de oorspronkelijke kleur verkrijgen. Het voordeel van lijnolie blijft echter dat het opgedroogd zeer sterk is.

 

De Meesterschilders van MasterPainters Copies gebruiken voor hun replica's topkwaliteit olieverf, topkwaliteit penselen en paletmessen, en topkwaliteit canvas, de eerste voorwaarde voor de uiteindelijk te bereiken Museum Kwaliteit.
Het ligt voor de hand dat deze hoogwaardige gereedschappen en materialen niet de goedkoopste zijn. Maar het is de investering meer dan waard, om uzelf tientallen jaren, zo niet levenslang, en de generaties na u nog langer, te laten genieten van uw replica-meesterwerk.

oilcoll

Mengen
Om de gewenste kleur te verkrijgen, zal een schilder diverse kleuren uit de tubes met elkaar mengen. Traditioneel gebeurt dit op een palet, een dunne houten plank met een ovale of rechthoekige vorm en een gat erin voor de duim. Voor het mengen zal de schilder zijn kwast gebruiken, of een paletmes.

Verdunnen
Pigment met olie vormen samen een dikke pasta, die tegenwoordig in tubes wordt geleverd in allerlei kleuren. Voor gebruik is deze pasta meestal te dik en zal de schilder de verf verdunnen met terpentijn of lijnolie. Terpentijn is een uit naaldbomen gewonnen dunne harsessence, niet te verwarren met de uit aardolie gewonnen terpentine, die alleen als schoonmaakmiddel voor de kwasten gebruikt moet worden. Als de verf met terpentijn wordt verdund, wordt de verf mager. Hoe meer verdund, des te magerder wordt de verf. Als de verf met lijnolie wordt verdund, of zelfs met de ingedikte vorm daarvan, standolie, wordt de verf vet. Bij het schilderen is het van belang de onderste lagen van het schilderij mager te schilderen, en de lagen daarop steeds iets vetter te maken, bijvoorbeeld door minder met terpentijn te verdunnen, of door een beetje lijnolie toe te voegen. Dit wordt aangeduid met de term van mager tot vet.

Afhankelijk van het gewenste effect zal de schilder de verf meer of minder verdunnen. Bijvoorbeeld bij de impastotechniek wordt de verf helemaal niet verdund. Maar om een vloeiende, dunne lijn te trekken, is verdunnen noodzakelijk.

Naast de hier genoemde verdunningsmiddelen zijn er vele andere schildersmedia in de handel verkrijgbaar, sommige met een siccatief om de droogtijd te bekorten.

Inschieten
Inschieten is het verschijnsel dat een laag verf erg droog wordt, en daardoor zijn glans verliest. Het wordt veroorzaakt doordat de olie uit de laag trekt in een onderliggende, magerder, verflaag. Het kan ook worden veroorzaakt door een absorberende ondergrond. Op zich is het inschieten niet ernstig, het kan opgelost worden door een dunne laag olie over de ingeschoten verf aan te brengen, of een z.g. retoucheer- of uithaalvernis te gebruiken.

Transparantie
Sommige olieverfpigmenten zijn transparant, andere zijn volledig dekkend of semi-transparant. Zelfs in de kleur wit bestaat een transparante versie (zinkwit) en een volledig dekkende versie (titaanwit). De mate van transparantie is meestal aangegeven op de tube.

Kleurechtheid
De kleurechtheid van een pigment is vanzelfsprekend van belang. Sommige kleuren zijn echter alleen verkrijgbaar in een minder kleurechte versie. Bij de betere verfsoorten is de kleurvastheid aangegeven op de tube. De lichtechtheid wordt echter verbeterd doordat de olieverffilm het pigment beschermt tegen de afbrekende werking van het ultraviolette licht. Olieverfschilderijen verkleuren daardoor aanzienlijk langzamer dan aquarellen, gouaches of pastels.

Droogtijd
Ongeveer twaalf uur nadat de olieverf op de drager is aangebracht, begint het droogproces. Het bindmiddel wordt eerst verdikt door verdamping van het oplosmiddel. Het echte drogingsproces is echter een gevolg van de oxidatie van het bindmiddel.

Olieverf heeft een lange droogtijd, die bij zeer dik opgebrachte verf wel een paar maanden kan bedragen. Dun opgebrachte verf is in een week wel droog. Olieverf krijgt na het drogen een stevige, leerachtige laag. De droogtijd hangt af van de mate van verdunning, het type olie, de dikte van de laag, de temperatuur, maar ook van de kleur. In sommige kleuren olieverf zit relatief veel pigmentpoeder en weinig olie, bijvoorbeeld omdat het pigment niet zo'n sterk kleureffect geeft. Deze kleuren, meestal zijn dit de aardkleuren zoals oker, sienna en omber, drogen hierdoor snel - met uitzondering van gebrande omber dat een notoir lange droogtijd heeft. Omdat verf met deze pigmenten ook relatief goedkoop is, wordt deze veel voor de onderschildering gebruikt. Kleuren als kraplak of alizarinerood en karmijn drogen zeer langzaam. Sommige pigmenten, zoals kobaltblauw, versnellen het drogingsproces doordat ze als katalysator werken.

Veel schilders met olieverf vinden de lange droogtijd prettig, want dit maakt het mogelijk om lang in het schilderij door te werken, en ook om vergissingen uit te wissen met terpentine. Andere schilders hebben behoefte aan een korte droogtijd, en mengen daartoe een droogmiddel, een zogenaamd siccatief, door de verf.

Slot-vernis
Een olieverfschilderij wordt vaak beschermd door een laag vernis (Slot-vernis of schilderij-vernis geheten). Deze vernis is verkrijgbaar in hoogglans, eiglans (satin) en mat. Met een glanzende vernis komen de diepe kleuren van olieverf volledig tot hun recht. De hoge glans wordt echter niet door iedereen gewaardeerd - men kan dan kiezen voor satin of mat. Vernis zal het totale schilderij iets donkerder maken; daarentegen is het dan optimaal beschermd tegen vuil-, vet- en rookaanslag omdat niet de verflaag wordt aangetast, maar de vernislaag. Deze vernislaag kan dan na verloop van tijd schoongemaakt worden en eventueel vervangen door een nieuwe. Vóór het aanbrengen van de vernis moet het oppervlak van het schilderij echter volledig droog zijn.

Onderhoud en behoud van uw replicaschilderij
Hoe maakt u uw schilderij stofvrij? Waar kunt u het maar beter niet hangen? Welke verlichting is geschikt? Op al deze en vele andere vragen krijgt u antwoord in het gratis foldertje dat bij uw replicaschilderij meegeleverd wordt.

 

zie ook: Onze Meesterschilders

koppenseel
easelORkopie

De Meesterschilders van MasterPainters Copies gebruiken bij schildertechnieken waarbij de verf dik moet worden opgebracht, siccatieven om de lange droogtijd te beperken.

 

De ateliers van MasterPainters Copies beschikken bovendien over speciale droogruimten waar optimale omstandigheden heersen (temperatuur en luchtvochtigheid) om lange droogtijden te verkorten.

Onderhkopie1

Wij adviseren u te overleggen met uw inlijster over het al dan niet vernissen van uw replica schilderij.

Bij elk replica-schilderij van MasterPainters Copies ontvangt u een foldertje met wetenswaardigheden en tips om uw schilderij in top-conditie te houden.

Terug naar boven

olieverf schilderij olieverfschilderij olieverf schilderijen olieverfschilderijen

 

>Zo werkt 't

 


>Galerie 1

 


>Galerie 2

 


>Richtprijzen

 


>Het formaat van uw replica

 


>Zoek uw afbeelding

 


>Vrijblijvende prijsopgave

 


>Bestellen na prijsopgave
 

 

·waarom vooruit betalen

 

·info voor Belgische klanten

 

·Bestelformulier

 

>Onze Meesterschilders

 


>Over ons

 


>échte Museum-Kwaliteit

 


>Garantie & Waarborg

 


>Over Auteursrechten

 

>Onze Museum- Kwaliteit
 

 


>Laat u niet beetnemen

 


>Reacties van klanten

 

·met kwaliteit van goedkope schilders

 

·vergelijk grotere afbeeldingen

 

>Vaak gestelde vragen

 


>Materialen en
technieken

 


>Over inlijsten

 


>Replica Nieuws

 

>Bedrijfsgegevens en Contact

 


>Leveringsvoorwaarden en Niet Goed Geld Terug Garantie

 


>"schilderij tegoed"- bon

 


>Privacy

 


>Disclaimer